تبلیغات
.::فوزالعظیم::. - ساز و کار شیطان (Devil)
.::فوزالعظیم::.
از دل به دفتر از دفتر به دلها
.:فوزالعظیم:.

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 17 اردیبهشت 1392

ساز و کارهای شیطان


 شیطان در کنار نفس، نقش یک وسوسه گر را ایفاء می نماید تا صحنه برای محک و آزمایش انسان

 کامل گردد. وسوسۀ شیطان در برابر نفس، حکم باد در برابر آتش را دارد.

  ابلیس از طریق غریزه های نفسانیِ «شهوت، غضب و وهم» بر انسان حكمروایی می كند. علت اسارت كثیری از انسانها در چنگ شیطان و سقوط به وادی های ضلالت و هلاكت این است كه دامهای او موافق با لذّت نفس است، اما فرامین الهی مخالف میل نفس می باشد. برای رهایی از شیطان و چیرگی بر او باید بر نفس مسلط شد و راه وسوسه های شیطان را كه از طریق «افكار و خیالات» صورت می گیرد بست.

 ذهن همواره یا در گذشته است، یا در آینده و یا در حال قضاوت. مراقبه یک وقفة بی ذهنی است که انسان در طی آن بسیار هشیار و آگاه است، اما فکر نمی کند. مراقبه یعنی حضور كامل در لحظه حال. خود عالی یا حقیقیِ انسان در جریان مراقبه و متوقف شدن جریان فکر، ظهور می یابد. اما غالب انسانها عمر را در «نفس» به سر می آورند و به سبب اشباع ناپذیریِ آن از یک سو، و محدودیتهای حاکم بر حیات دنیا در ارضای نفس از سوی دیگر، با انواع مصائب و مشکلات درگیر شده و موجبات دردمندیِ شدید خود را فراهم آورده و خودِ حقیقی را به تدریج به فساد می کشند. این در حالی است که کشفِ خودِ حقیقی و اتصّال به ذات، لذتهایی به انسان می دهد که بی اغراق، یک لحظۀ آن را با بهشت تبادل نخواهد نمود تا چه رسد به دنیا و مافیها. اگر انسانها می توانستند حقیقتاً از نفس و حیات مادی و حیوانی بیرون آیند، به آرامشی شگفت انگیز رسیده و تقریباً تمامی مشکلات دنیوی ایشان خود به خود و یا با امدادهای غیبی حل می گشت.

آثار و برکات مقهوریت نفس و تسلط بر آن تا بدانجاست که(....بقیه در ادامه مطلب....)


  آثار و برکات مقهوریت نفس و تسلط بر آن تا بدانجاست که حتی کافران به واسطۀ آن، بر نیروهای طبیعت و قوانین آن چیرگی یافته و قادر بر انجام امور خارق العاده ای چون ضمیرخوانی، خبردادن از غیب، طی الارض و قلب جنس(تبدیل مواد)و... می گردند، و بالعکس نکبتِ پیروی از هوای نفس تا بدانجاست که مؤمنی آراسته به زیور ایمان را به ورطۀ سقوط در جهنّم می کشد.

حضرت محمّد (ص) فرموده: «در قلب آدمی دو وارده و اندیشه هست: وارده و اندیشه ای از مَلَك(فرشته)كه به خیر وتصدیق حق دعوت می كند(الهام)، و وارده و اندیشه ای از شیطان كه به بدی و تكذیب حق می خواند(وسوسه)».[جامع السعادات؛ملا مهدی نراقی]

پناه بردن به یاد خدا استوارترین وسیله ای است كه انسان را در نبرد با هواهای نفسانی و وساوس شیطانی یاری می دهد. نماز، روزه و دعا در تقویت روح و تضعیف نفس و قطع اسباب خواطر نفسانی و وساوس شیطانی نقشی اساسی دارند. شیطان قادر نیست به یک باره و ناگهان بر انسان مسلط گردد، بلکه به تدریج در انسان نفوذ می کند. شیطان ابتدا اندیشۀ گناه را ظریفانه به قلب انسان القاء کرده و سپس آن را در طول زمان در نظر وی آرایش می دهد. صفات منفی، حساسیتها، محرومیتها، و عقده ها که بستر شرک است، زمینۀ مناسبی برای ورود شیطان به ساحت دل آدمی فراهم می کند. قرآن مجید، شرک به خداوند و محبت شیطان را دو عامل اساسیِ سیطرۀ او بر انسان معرفی می فرماید: «...سلطۀ او تنها بر کسانی است که دوستش دارند و به پروردگارشان شرک می ورزند».(امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) پرسید: فساد چیست یا رسول اللّه؟ حضرت پاسخ فرمود: «کفر و شرک»). میزان تسلط شیطان بر انسان، میزان حبّ دنیا در وجود انسان است. شیطان چون سگ است و حبّ دنیا در انسان به منزلۀ استخوان است. تا زمانی که انسان استخوان در دست دارد، فرار از سگ ممکن نیست. به هر صورت، ابلیس صیادی است با دامهای فراوان که گودالهای فراوانی بر سر راه انسان حفر نموده و روی آن را پوشانیده و طعمه هایی بر آن قرار داده است. این دامها به طور عموم گناهان هستند، و طعمه ها هوی و هوس و امیال نفسانی و لذتهای دنیوی. برای ناتوان ساختن شیطان، تخریب پایگاههای هوی پرستی در وجود انسان ضروری است. از كارهای مهم شیطان آراستن و زیبا نشان دادن كارهای زشت در نظر انسان است:

«برای آنان كارهای بد را بر زمین می آرایم و همگان را گمراه خواهم كرد». [حجر؛32]

«اما دلهایشان را قساوت گرفت و شیطان اعمالشان را در نظرشان بیاراست». [انعام؛43]

از دامهای بزرگ او این است كه گناه را بیش از حدّی كه واقعاً لذّت دارد در ذائقۀ انسان لذیذ نشان می دهد. آرایش دادن زرق و برق حیات پست مادّی در نظر انسان، ایجاد فراموشی و غفلت از یاد خدا در انسان، ایجاد گمان بد، نزغ و فسادانگیزی و ایجاد نزاع و دشمنی در میان مردم به انحاء گوناگون، دادن وعده های دروغ به انسان از طریق اوهام، افکندن رعب از فقر در دل انسان و... نیز از دیگر اعمال اوست. خداوند انسان‌ را به وسیلۀ عقل و وجدان و پیامبران(کتاب) از گمراهی‌های شیطان برحذر داشته است. این سه وسیله قدرتی بیش از تحریکات و وسوسه‌های شیطان دارند. انسان با رویگردانی از این سه وسیله، شیطان را به قلب خود دعوت کرده و او را شریک زندگی خویش می گرداند. به طور کلّی بنابر آیات قرآن؛ اگر انسان در حصار «ایمان و تقوا» قرار نگیرد به طور خودکار تحت ولایت شیطان در خواهد آمد و این یک امر تکوینی و جبر الهی است. ایمان و تقوا دو عاملی هستند که مانع از نزدیک شدن شیطان به ساحت قلب آدمی می گردند. فقدان این دو عامل، دلی را که جایگاه تجلّی انوار الهی است تجلی‌گاه وساوس و خیالات و توهّمات شیطانی می‌سازد. شیطان به سادگی افكار كسانی را كه نسبت به نفوذ و تأثیرات او هوشیار نیستند كنترل می كند. شیطان مانع از نزدیك شدن انسان به كتب هدایتگر می گردد.

شیاطین اِنسی: منظور از شیاطین انس ، انسانهایی هستند که مانند شیاطین جنّ بر ضدّ خدا و دین او اقدام نموده ، انسانها را با انواع فریبها از راه خدا دور می سازند یا اعمالی شیطانی انجام می دهند. بر همین مبنا بود که امام خمینی ـ قدس سرّه ـ حکومت آمریکا را شیطان بزرگ لقب دادند. پس شیاطین انس از حیث بشر بودن تفاوتی با انسانهای عادی ندارند و تنها از نظر فکری و اعتقادی و عملی در مسیر شیاطین جنّ قرار داشته ، دانسته یا نادانسته کارمندان شیطان می باشند.(بحث در مورد شیاطین من الجن و شیاطین من الاٍنس بسیار است که به آنها در این پست نمیپردازیم)  این نوع افراد دارای جنون هستند اما جنون آنان پنهان است و با جنون آشكار دیوانگان عادی كه بیماران اعصاب محسوب می شوند تفاوت دارد. جنون این افراد در مسیرهایی چون كسب قدرت و ثروت نامحدود و نیز ارتكاب جنایت، هدایت می گردد. اصول اخلاقی برای این افراد فاقد مفهوم بوده و موذی گری و فریبكاریِ آنان در حد كمال است. بنا به فرموده پیامبر اسلام (ص) : «شیاطین اِنس از شیاطین جنّ نیز بدترند».[فخر رازی؛تفسیر کبیر،ج 13]




طبقه بندی: شیطان (ابلیس)، 
برچسب ها: شیطان، وسوسه ی شیطان، ابلیس، ساز و کار شیطان، روش های شیطان برای گمراه کردن، شیاطین انس، شیاطین من الجن و شیاطین من الاٍنس،
دنبالک ها: ابلیس جن یا فرشته؟،
ارسال توسط علی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ